نکاتی مهم به هنگام لوله کشی با چسب پی وی سی

در بخش فاضلاب ساختمان لوله های  بسیاری استفاده می شود ، از لوله های فلزی که در گذشته استفاده آن مرسوم بوده گرفته تا لوله های سبز که امروزه پیشرفته ترین و مقاومترین لوله های بخش فاضلاب محصوب می شوند . اما یکی از معروفترین و در عین حال پرکاربرد ترین لوله های مصرفی در بخش ساختمان ، استفاده  لوله های پی وی سی خاکستری رنگ که معروف است به لوله پلیکا واز  زمان قدیم محبوبیت بالایی در بین پیمانکاران ساختمان و صاحبان ساختمان ها  داشته است ، یکی از دلایل انتخاب این لوله ها را  می توان  قیمت بسیار مناسب و نصب آسان ان نام برد .

اولین مرحله در لوله کشی فاضلاب ساختمان انتخاب لوله مناسب برای اجرای کار می باشد ، به دلیل اینکه لوله کشی فاضلاب قبل از نازک کاری در ساختمان انجام می شود و اگر از لوله نامناسب و یا چسب غیر از چسب پی وی سی در لوله کشی استفاده گردد  ممکن است بعدا پس از اینکه ساختمان تکمیل شد نشتی ظاهر شود و دیگر نمی توان کاری کرد به جز تحمل خسارت . پس بهتر است که از لوله های معتبر و چسب های استاندارد  استفاده شود وشناختن جنس خوب و بد کاری است که مهندسین ناظر و یا اشخاص مجرب در این کار صاحب نظر هستند .

 مهم این است که لوله اولا استاندارد باشد و هم یک خبره آن را تایید کند . در انتخاب چسب نیز نظر نصاب خبره اهمیت دارد  پس انتخاب لوله پلیکای مرغوب وشناخت چسب پی وی سی فشار قوی  اولین و مهمترین بخش در اجرای سیستم لوله کشی فاضلاب در ساختمان می باشد .

برای نصب لوله پلیکا ابتدا باید نقشه مسیر حرکت لوله در ساختمان را در ذهن و یا بهتر بر روی نقشه مشخص نمود و مسیر هایی که لازم است لوله های فاضلاب در زیر سطح ساختمان قرار گیرند با دقت با عمق مناسب کنده شود سپس لوله ها را به قطعات مناسب برش زده و در کنار هم همراه اتصالات قرار دهیم ، توجه داشته باشیم که برش ها باید کاملا یکدست و عمود بر محور لوله باشند که معمولا توسط کمان اره ریز این برش ها انجام میشود ، قبل ازچسب زدن و نصب لوله و قطعات ، داخل و بیرون لوله ها و یا قطعات باید کاملا بازدید شود ، روغن و یا چربی ویا هر آلودگی دیگر ی نباید وجود داشته باشد یعنی  بایستی داخل لوله ها و قطعات یعنی محل های اتصال باید  کاملا تمیز باشند .

 قبل از چسب زدن بایستی لوله و اتصالات با هم ست شده و امتحان شده باشند و حتی بهتر است با ماژیک علامت گذاری شده باشند چون که پس از چسب شدن امکان چرخاندن و یا تنظیم وجود نخواهد داشت .

بایستی تمامی مسیر لوله کشی ،  لوله و اتصالات همه بهم چسبیده شده باشند و در جایی که قرار است دو سر لوله نر و ماده شوند هم قبلاانجام  شده باشند  حالا با گرم کردن یک سر لوله به وسیله آتش یا هویه به هر حال مسیر لوله کشی باید آماده شده باشد و علامت گذاری هم شده باشند و سپس از چسب پی وی سی فشار قوی استفاده شود . بدین ترتیب که دو سر لوله که قرار است به همدیگر اتصال پیدا کنند را چسب بزنیم و بدون چرخاندن آنها را داخل هم کنیم و پس از چند دقیقه  لوله ها محکم هستند .

 یک عمل غیر اصولی که بعضی ها به هنگام لوله کشی انجام می دهند این است که لوله را چسب می زنند و آتش می زنند تا نرم شود و بتوانند نر و ماده بسازند . انها نمی دانند که چه می کنند .

 چسب پی وی سی  خصوصا چسب پی وی سی فشار قوی دارای حلالی است که برای چسباندن لوله اهمیت بسیار دارد . یعنی که این حلال قرار است که در لوله پلیکا ورود کند و باعث جوش خوردن دو قطعه گردد . وقتی این حلال بسوزد دیگر امکان جوش خوردن محل اتصال وجود ندارد . 

در تصاویر زیر می توانید نحوه اتصال لوله پلیکا را مشاهده نمایید

تمیز کردن بیرون لوله
تمیز کردن داخل لوله

اندازه کردن جایی که قرار است چسب زده شود
چسب زدن

داخل هم کردن قطعات
و تمام

تست نهایی و نشت یابی لوله  پلیکا .

بعد از نصب نوبت به تست اتصالات جوش خورده می رسد .

در این بخش پیمانکار یا نصاب وظیفه دارد با انتقال آب به داخل لوله ها در وهله اول داخل لوله ها را از آلودگی پاک کرده و سپس تکه به تکه در طول مسیر حرکت لوله اقدام به تست و مشاهده برای نشت و یا عیب و ایراد باشد ، در صورت نداشتن مشکل در مسیر می تواند روی لوله هایی که در زیر سطح زمین در ساختمان خوابانده شده اند را با خاک بپوشاند . 

محل قرار گیری لوله ها در مسیر کنده شده در زیر ساختمان باید شرایط کامل استاندارد را داشته باشد ، ارتفاع چاله کنده شده نباید از دو سوم ارتفاع لوله کمتر باشد ، سطح زیر لوله ها باید کاملا صاف و یکدست و بدون شیب و یا برآمدگی و فرو رفتگی باشد ، زیر لوله های خوابانده شده باید خاک نرم ریخته شده باشد تا پس از مدفون شدن لوله ها زیر زمین و اعمال فشار لوله ها دچار شکستگی نشوند ، بعد انجام تست های کافی ابتدا باید یک لایه خاک نرم و سرند شده بر روی لوله ها ریخته شود سپس با خاک رس سنگین لوله ها مدفون شوند .

بعضی از دلایل اصلی نشت در لوله کشی فاضلاب

وجود ترک در هنگام نصب لوله و عدم تست دقیق پس از نصب توسط نصاب و یا پیمانکار

مدفون شدن لوله زیر خاک سفت دارای سنگ ریزه های بزرگ و تیز

جوش ضعیف لوله و چسب ناکافی در محل اتصال

ایجاد ضربه شدید ، زلزله و یا پایان عمر مفید لوله

عدم  رعایت استاندارد های لازم توسط نصاب

یخ زدگی لوله ها بر اثر سرما و انبساط لوله ها ویا استفاده از لوله های کم کیفیت و ارزان قیمت و اجرای ناصحیح